Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

ενημερωτικό ΑΚΕ – ΔΙΚΤΥΟΥ


ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ  1/4/2011
Συνάδελφοι,
Μετά από πολύμηνη αναμονή την τελευταία εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις προτάσεις του για μια σειρά θέματα τις δημόσιας εκπαίδευσης:

  • Νέα προγράμματα σπουδών στο Λύκειο.
  • Νομοσχέδιο για την περιφερειακή οργάνωση των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας.
  • Νομοσχέδιο για την συγχώνευση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Κέντρου Εκπαιδευτικής ‘Έρευνας καθώς και Ίδρυση νέων Προτύπων Πειραματικών Σχολείων.
    Παράλληλα δημοσιοποιήθηκαν:
·         Η πρόταση της ομάδας εργασίας με συμμετοχή και των εκπροσώπων του κλάδου για το καθεστώς αποσπάσεων και τοποθετήσεων.
·         Η πρόταση ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για το νέο Δημοτικό και Γυμνάσιο.
Μια πρώτη ανάγνωση των προτάσεων μας οδηγεί στα εξής συμπεράσματα και τις εξής παρατηρήσεις:
Η πρόταση για το νέο πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο κινείται πολύ μακριά από τις προσδοκίες της εκπαιδευτικής κοινότητας. Δεν ανατρέπει το υπάρχον καθεστώς του Λυκείου που έχει μετατρέψει το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Αντίθετα εντατικοποιεί αυτή τη λογική και δεν προσφέρει την απαραίτητη γενική γνώση στους νέους 15 -18 ετών. Το Λύκειο αντί να αλλάξει στη κατεύθυνση ενός σχολείου που  καθοδηγεί τους μαθητές στην ολόπλευρη κατανόηση του σύγχρονου κόσμου, την διαμόρφωση ολοκληρωμένων και ενημερωμένων πολιτών οδηγεί στην απόλυτα εξειδικευμένη προετοιμασία των 16χρονων παιδιών για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Αυτός όμως δεν είναι ο ρόλος του Λυκείου!!! Η θέση του μαθητή είναι στο σχολείο και όχι στο φροντιστήριο. Την ίδια στιγμή δεν ανακοινώνει τίποτα για την Τεχνική Εκπαίδευση και δεν περιγράφει με σαφήνεια τον τρόπο εισαγωγής στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Με το νομοσχέδιο για την οργάνωση των περιφερειακών δομών επέρχονται σημαντικές αλλαγές.
  • Καταργούνται τα Γραφεία Εκπαίδευσης, τα Γραφεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Φυσικής Αγωγής.
  • Οι Διευθυντές σχολικών μονάδων αναλαμβάνουν επιπλέον αρμοδιότητες, όπως και η παιδαγωγική καθοδήγηση, επιμόρφωση και αξιολόγηση των καθηγητών, η χορήγηση αδειών και η τήρηση των υπηρεσιακών φακέλων των καθηγητών.
  • Δημιουργείται το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας (Δ/ντής, 1 καθηγητής, 1 γονέας και 1 μαθητής) με πολλές αρμοδιότητες οικονομικές, διοικητικές, παιδαγωγικές, που ουσιαστικά διοικεί το σχολείο.
  • Διατηρεί τις αρμοδιότητες του συλλόγου αλλά με την ύπαρξη του συμβουλίου σχολικής κοινότητας οδηγεί στην πραγματικότητα σε υποβάθμισή του. Για μας ο ρόλος του συλλόγου διδασκόντων πρέπει να παραμείνει κυρίαρχος στη λειτουργία του σχολείου.
  • Δημιουργεί το θεσμό της ενότητας σχολικών μονάδων στο οποίο συμμετέχουν οι διευθυντές όμορων σχολικών μονάδων και η οποία έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες όπως: η χωροταξική κατανομή των σχολικών μονάδων, οι κοινές δράσεις των σχολείων, ή εισήγηση για συμπλήρωση ωραρίου των καθηγητών και πολλά άλλα που ήταν αρμοδιότητα των γραφείων εκπαίδευσης.
ΕΝΟΠΟΙΕΙ από το 2015 τη Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση με 1 κοινή Δ/νση ανά Νομό και ενοποίηση όλων των υπηρεσιών Α/θμιας και Β/θμιας.
Συμπερασματικά οι νέες δομές νομίζουμε ότι διαχέουν την ευθύνη διοίκησης της εκπαίδευσης διασπώντας την εποπτεία και την ομοιόμορφη λειτουργία των σχολείων. Παρά την ύπαρξη συλλογικοτήτων που επιφορτίζονται με την διοίκηση και την παιδαγωγική καθοδήγηση έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις ως προς το ότι δημιουργούνται επί πλέον κλειστές δομές, που θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση σχολικών ενοτήτων με διαφορετικές δυνατότητες οικονομικές και κοινωνικές. Διασπάται με απλά λόγια ο ενιαίος χαρακτήρας της διοίκησης της εκπαίδευσης και  τα σχολεία θα είναι ευάλωτα σε παρεμβάσεις τοπικών παραγόντων ξένων με την εκπαίδευση.
Το νομοσχέδιο για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία:
Επιστροφή στο παρελθόν…. Οικοδομείται ένας πειραματικός σωλήνας με εκπαιδευτικούς χωρίς οργανικές θέσεις, εκτός διοικητικών αρμοδιοτήτων των Δ/ντων εκπαίδευσης και των ΠΥΣΔΕ. Είναι ένας θεσμός δημιουργίας ειδικών σχολείων για κάποιους, χώρος απορρόφησης κονδυλίων και παραγωγής στελεχών εκπαίδευσης που θα χρησιμοποιούνται στη συνέχεια από την ηγεσία του υπουργείου. Ουσιαστικά δημιουργείται ένας θύλακας στην εκπαίδευση που έχει δικούς του θεσμούς και κανόνες με την επίφαση του παιδαγωγικού πειραματισμού. Το απορρίπτουμε και ζητάμε από την ομοσπονδία να παρέμβει ουσιαστικά και να αποτρέψει τη δημιουργία τέτοιων σχολείων.
Πρόταση ομάδας εργασίας για αποσπάσεις μεταθέσεις:
Είναι γενικά μια αξιόλογη πρόταση αφού βάζει κανόνες και μετρήσιμα κριτήρια στις αποσπάσεις, τις τοποθετήσεις σε μουσικά, πειραματικά και καλλιτεχνικά σχολεία. Κινείται στα πλαίσια των αιτημάτων του κλάδου, αφού σε μεγάλο βαθμό συνδιαμορφώθηκε και από τις προτάσεις του και στο βαθμό που υιοθετηθεί θα συμβάλει στη διαφάνεια και τον εξορθολογισμό των υπηρεσιακών μεταβολών.
Πρόταση ομάδας εργασίας για νέο δημοτικό και Γυμνάσιο:
Η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας είναι μια βασική πρόταση που κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις θα λειτουργούσε σε θετική κατεύθυνση.
Κατά τη γνώμη μας οι βασικές προϋποθέσεις θα πρέπει να είναι:
ü  Όχι σε διεύρυνση της ύλης αλλά σε εμβάθυνση.
ü  Οργάνωση των ξενόγλωσσων σπουδών με χορήγηση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας στην Γ’ Γυμνασίου.
ü  Πιστοποίηση στις νέες τεχνολογίες.
ü  Αθλητικές δραστηριότητες με καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών.
ü  Αισθητική αγωγή με αναβάθμιση των μαθημάτων και ουσιαστική καλλιέργεια δεξιοτήτων.
ü  Στήριξη των μαθησιακών δυσκολιών και προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας που θα οδηγούν στοχευμένα στην κάλυψη των ελλείψεων των μαθητών.
Παράλληλα εκκρεμούν σημαντικά θέματα που αφορούν τις φετινές μεταθέσεις, τις συγχωνεύσεις σχολείων και βέβαια το νέο μισθολόγιο.
Μεταθέσεις.
Σοβαρές ανησυχίες έχουμε για τις φετινές μεταθέσεις. Το νέο νομικό πλαίσιο όπως καθορίστηκε από το περυσινό πολυνομοσχέδιο αλλά και το παλαιό, επέβαλε να έχουν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου συνταχθεί οι πίνακες με τα κενά-πλεονάσματα της νέας σχολικής χρονιάς από τα τοπικά ΠΥΣΔΕ και να έχουν αποσταλεί στις περιφερειακές διευθύνσεις και στη συνέχεια στο Υπουργείο.
Μέχρι τώρα αυτό ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι πέρυσι οι πίνακες είχαν συνταχθεί και αποσταλεί από το ΠΥΣΔΕ στις 26 Ιανουαρίου και το Υπουργείο είχε ανακοινώσει τις μεταθέσεις στις 31 Μαρτίου. Φέτος αντίθετα ούτε φωνή ούτε ακρόαση… Ελπίζουμε να μην επιβεβαιωθούν οι φόβοι μας για παράκαμψη των νόμιμων διαδικασιών και υλοποίηση μεταθέσεων express χωρίς καταγραφή των αναγκών.
Συγχωνεύσεις
Καμιά εξέλιξη ακόμα για τις οριστικές αποφάσεις, άραγε πόσο θα το παζαρεύουν ακόμα;
Νέο Μισθολόγιο
Τα παπαγαλάκια έχουν πάψει να μιλάνε για οριακές αυξήσεις μισθών, καμία ενημέρωση, καμία διαβούλευση, καμία εξέλιξη. Η εμφανής κωλυσιεργία είμαστε πεισμένοι ότι στοχεύει στη μετάθεση των ανακοινώσεων σε μια χρονική περίοδο όπου δεν θα μπορεί να οργανωθεί η αντίδραση των εργαζομένων και έτσι να περάσουν τα νέα σκληρά μέτρα με τις λιγότερες αντιδράσεις. Μακάρι να διαψευστούμε…
Τι πρέπει να γίνει:
Μπροστά στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται νομίζουμε ότι όλοι πρέπει να ενημερωθούμε, να αξιολογήσουμε και να παρέμβουμε δημιουργικά, αγωνιστικά και διεκδικητικά.
Προϋπόθεση για αυτό είναι η τοπικές μας ενώσεις να πάρουν πρωτοβουλίες ενημέρωσης και να κάνουν παρεμβάσεις σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Προτείνουμε για το σκοπό αυτό οι ΕΛΜΕ της περιοχής μας να διοργανώσουν συζητήσεις σε κάθε σχολικό συγκρότημα με στόχο τη συμμετοχή όλων των συναδέλφων. Οι συζητήσεις αυτές πρέπει να είναι οργανωμένες και να μην έχουν τα χαρακτηριστικά μιας απλής 10λεπτης ενημέρωσης.
 Συνάδελφοι,
Η ευθύνη όλων μας είναι μεγάλη. Αν παραμείνουμε αδιάφοροι και ανενεργοί θα τα βρούμε μπροστά μας. Μέσω των τοπικών συνδικαλιστικών οργάνων μας (ΕΛΜΕ)  πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες και να μην περιμένουμε μόνο τις πρωτοβουλίες της ΟΛΜΕ. Οφείλουμε να οδηγήσουμε τους συναδέλφους ξανά στη συμμετοχή.

ΚΛΩΝΙΖΑΚΗΣ ΜΑΡΚΟΣ αιρετός εκπρόσωπος στο ΠΥΣΔΕ Κορινθίας
ΧΑΡΜΠΙΛΑΣ ΑΡΙΣΤΟΚΛΗΣ αναπληρωματικό μέλος, εκλεγμένοι με το συνδυασμό ΑΚΕ – ΔΙΚΤΥΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: