Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Θύελλα στην Τεχνική Εκπαίδευση


12 Ιουλ. 2013, 16:38
ΕΕΤΕΚ:Θύελλα στην Τεχνική Εκπαίδευση
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα που διαδραματίζονται στο χώρο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σας απευθύνουμε αυτή την ανοιχτή επιστολή ζητώντας παράλληλα μια συνάντηση μαζί σας , κάτι το οποίο σας έχουμε ζητήσει κατά το παρελθόν, αλλά έως τώρα δεν κατέστη δυνατό.
Η Ένωσή μας είναι Επιστημονική Ένωση και έχει σαν κύριο Ιδρυτικό Σκοπό την αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας. Τα μέλη μας είναι κυρίως εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων και προέρχονται από τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ, τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την κατάρτιση, είναι σχολικοί σύμβουλοι και λοιπά στελέχη της εκπαίδευσης.
Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται στον ευαίσθητο αυτό χώρο είναι δυσοίωνη έως απελπιστική. Τα νέα μέτρα για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση έχουν δημιουργήσει θύελλα στο χώρο της.
Όταν αναλάβατε καθήκοντα υπουργού παιδείας είχατε ένα έτοιμο σχέδιο νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο το οποίο, σύμφωνα με δήλωσή σας (Δελτίο τύπου ΥΠΑΙΘΠΑ 22-5-2013) είναι προϊόν διακομματικής συναίνεσης, απόρροια του εθνικού διαλόγου των τελευταίων πέντε ετών. Υποσχεθήκατε επανειλημμένως  ότι θα το προωθήσετε αλλά η υπόσχεσή σας δεν τηρήθηκε. Παρά το φραστικό ενδιαφέρον σας για την αναβάθμιση και στήριξη της Τεχνικής Εκπαίδευσης η τελευταία σας ενέργεια δείχνει ακριβώς το αντίθετο. Πριν τη ψήφιση του νέου νόμου για την Τεχνική Εκπαίδευση καταργείτε τομείς, ειδικότητες και στέλνετε στη διαθεσιμότητα και στην απόλυση 2500 εκπαιδευτικούς της. Η ενέργεια αυτή μπορεί να χαρακτηρισθεί και ως πραξικοπηματική διότι προσβάλει τη Βουλή, το σώμα των εκπαιδευτικών και τις φτωχές οικογένειες που έχουν κάνει εγγραφές ή θέλουν να εγγράψουν τα παιδιών τους σε ειδικότητες τις οποίες καταργείτε.
Οι αιτιάσεις που αναφέρονται στο non paper το οποίο ανακοινώσατε πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα. Συγκεκριμένα:
1.    Αναφέρεται στο non paper ότι «σε πολλές περιπτώσεις αυτοί οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή πρώην ΚΑΤΕΕ & ΚΑΤΕ.. Οι εκπαιδευτικοί Κατηγορίας ΥΕ (Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης) που τίθενται σε διαθεσιμότητα θα αντικατασταθούν σταδιακά με νέους εκπαιδευτικούς κατηγορίας ΤΕ και ΠΕ γεγονός που συμβάλει στην ποιότητα της εκπαίδευσης».
 Στο ίδιο το  κείμενο που αναφέρονται οι κλάδοι και οι ειδικότητες δεν υπάρχει κατηγορία ΥΕ.
Στην κατηγορία  ΔΕ ανήκει το βοηθητικό εργαστηριακό προσωπικό το οποίο δεν διδάσκει μαθήματα και είναι επιφορτισμένο με τη συντήρηση, επισκευή του εργαστηριακού εξοπλισμού και την προετοιμασία των εργαστηριακών ασκήσεων. Στο κείμενο αποσιωπάται έντεχνα το γεγονός ότι τίθενται σε διαθεσιμότητα πτυχιούχοι Πανεπιστημίων, γιατροί, οδοντίατροι, νοσηλευτές πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και φαρμακοποιοί. Σε ότι αφορά το επίπεδο των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, το οποίο ισχυρίζεστε ότι αναβαθμίζετε, σας πληροφορούμε ότι έχουν εκπονηθεί δύο μεγάλες έρευνες για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ), όπου παρουσιάστηκαν άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία για την υλικοτεχνική υποδομή των σχολικών μονάδων, τη μαθητική επίδοση, τη σχολική διαρροή, τις γεωγραφικές – κοινωνικές ανισότητες, το εκπαιδευτικό προσωπικό κλπ. Η πρώτη έρευνα παρουσιάστηκε στο ξενοδοχείο Park το 2009 και η δεύτερη το 2010 στο αμφιθέατρο της Εθνικής Τράπεζας στη Λεωφ. Συγγρού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της δεύτερης έρευνας οι καθηγητές της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης διαθέτουν τα περισσότερα επιπλέον ακαδημαϊκά προσόντα σε σχέση με τους καθηγητές των γυμνασίων, γενικών λυκείων, δημοτικών και νηπιαγωγείων. Συγκεκριμένα επιπλέον ακαδημαϊκά προσόντα (από εκείνα που απαιτούνται για το διορισμό στα οποία περιλαμβάνονται μετεκπαίδευση στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, κατοχή άλλου πτυχίου ανώτατης σχολής, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης – master και διδακτορικό), διαθέτει το εκπαιδευτικό προσωπικό των Νηπιαγωγείων κατά 19,8%, των Δημοτικών κατά 19,8%, των Γυμνασίων κατά 30,1%, των Λυκείων κατά 34,6% και των ΤΕΕ κατά 38,2% (το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει καταγραφεί σε όλες τις βαθμίδες) του συνόλου το διδακτικού προσωπικού το 2007. Τα πλήρη στοιχεία των ερευνών αυτών είναι αναρτημένα στον ιστότοπο του ΚΑΝΕΠ: www.kanep-gsee ► Έρευνες – μελέτες εκδόσεις ► Ετήσιες εκθέσεις εκπαίδευσης.
Συνεπώς εάν το Υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε για να αναβαθμίσει την παιδεία με …απολύσεις έχει ξεκινήσει από λάθος χώρο της εκπαίδευσης.
2. «Μετά από συγκριτική μελέτη ευρωπαϊκών συστημάτων τεχνικής εκπαίδευσης, μελέτη αναγκών της εγχώριας αγοράς εργασίας και ανάπτυξη περιγραμμάτων επαγγελμάτων εξήχθη το συμπέρασμα ότι τα επαγγέλματα υγείας όπως Βοηθοί Φαρμακείων, Βοηθοί Φυσιοθεραπευτών, Βοηθοί Ακτινολογικών Εργαστηρίων, Βοηθοί Οδοντοτεχνιτών, Βοηθοί Νοσηλευτών, Βοηθοί Ιατρικών & Βιολογικών Εργαστηρίων &  Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμων του Τομέα Υγείας Πρόνοιας καθώς και επαγγέλματα όπως Γραφικών Τεχνών, Σχεδίασης & Παραγωγής Ενδύματος, Αισθητικής Τέχνης, Κομμωτικής Τέχνης & Αργυροχρυσοχοΐας δεν υπάρχει σκοπιμότητα να παρέχονται από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Non paper
Στην αναφορά αυτή υπάρχει και πάλι διαστροφή της πραγματικότητας και αναφέρεται η μισή αλήθεια. Δεν αναφέρεται πουθενά ότι οι περισσότεροι μαθητές της ανώτερης  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρακολουθούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση (βλέπε Eurostat, Eurydice key data on education in Europe). Δεν αναφέρεται σε ποιες χώρες και πόσες δεν λειτουργούν οι ειδικότητες που καταργούνται στην Ελλάδα, ενώ πολλά τέτοια στοιχεία υπάρχουν σε ιστότοπους, στους εθνικούς φακέλους των κρατών της Ε.Ε. κλπ. Σας παραθέτουμε ένα σχετικό Link.
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurypedia_en.php
Οι συντάκτες του non paper, είμαστε βέβαιοι ότι δεν πιστεύουν για τις ειδικότητες π.χ. κομμωτικής τέχνης, σχεδίασης και παραγωγής έτοιμου ενδύματος ότι δεν μπορούν να παρέχονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα πρέπει να ενταχθούν στη μεταδευτεροβάθμια ή Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Μπορούν να μας υποδείξουν κάποιο Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ με ειδικότητα κομμωτικής τέχνης στην Ελλάδα για να σπουδάσουν οι μαθητές μας;
Θα έπρεπε κύριε Υπουργέ να ζητήσετε, κατά την άποψή μας,  να ενημερωθείτε σχετικά με τα επαγγέλματα τα οποία συνδέονται με τον τουρισμό, τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας και θα διαπιστώνατε ότι πολλές ειδικότητες από αυτές που καταργείτε (Αισθητική, Κομμωτή, φυσικοθεραπεία κλπ.) συνδέονται άμεσα με τη βαριά βιομηχανία της χώρας. Μήπως κύριε Υπουργέ η Ευρώπη, ενδεχομένως και η Γερμανία, μας δείχνουν τη σελήνη και εμείς
κοιτάζουμε το δάκτυλο; Υπάρχει κάποια εξήγηση για την ουσιαστική κατάργηση της ειδικότητας των «Τουριστικών Επιχειρήσεων», στα ΤΕΙ όταν σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες η ειδικότητα αυτή λειτουργεί και στα Πανεπιστήμια; Μήπως είναι και αυτό ένα επίτευγμα του περίφημου σχεδίου ΑΘΗΝΑ;
Θα έπρεπε κύριε Υπουργέ να ζητήσετε, κατά την άποψή μας,  και μια άλλη συγκριτική μελέτη για την κατάσταση της Τ.Ε.Ε. στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη όπου οι περισσότεροι μαθητές ακολουθούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση η οποία βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής και σε κανένα κράτος που θέλει να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών στο χώρο αυτό δεν καταργεί ειδικότητες και απολύει εκπαιδευτικούς. Τώρα εξηγούνται οι συνεχείς αναβολές ψήφισης του νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο.
Μήπως έχει εκπονηθεί κρυφός σχεδιασμός ο οποίος προβλέπει ότι η αναβάθμιση στην Τεχνική Εκπαίδευση θα προέλθει ( μετά από δραματική συρρίκνωση) με κατάργηση ειδικοτήτων και απολύσεις εκπαιδευτικών;
3. «Περισσότερο από το 35% των εκπαιδευτικών που τίθενται σε διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με ειδικότητες που είτε ασκούσαν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα είτε μπορούν να ασκήσουν». Non paper
Είναι γνωστό ότι οι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι απαγορεύεται από το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα να ασκούν ελεύθερο επάγγελμα και οι αναπληρωτές όταν προσλαμβάνονται υπογράφουν  υπεύθυνη δήλωση ότι δεν ασκούν άλλο επάγγελμα. Πως προκύπτει ότι κάποιοι εκπαιδευτικοί ασκούσαν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα; Με τον ίδιο ανεύθυνο τρόπο σε άλλη στιγμή μπορεί το υπουργείο να ισχυρισθεί ότι και κάποιοι άλλοι κλάδοι ασκούν ελεύθερο επάγγελμα (υπονοώντας ότι κάνουν ιδιαίτερα ή διδάσκουν σε φροντιστήρια) και άρα εάν απολυθούν δεν θα έχουν  πρόβλημα.
4. «Προνοείται όλοι οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα, εάν δεν τοποθετηθούν σε άλλες θέσεις και απολυθούν, να απασχολούνται κατά προτεραιότητα, όλων των υπολοίπων, ως ωρομίσθιοι σε μαθήματα των ειδικοτήτων τους». Non paper
     Εδώ η πρόνοια είναι αξιόλογη, οι μόνιμοι που θα απολυθούν θα διδάσκουν κατά προτεραιότητα ως ωρομίσθιοι!
5. «Το 55% των εκπαιδευτικών που τίθενται σε διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με ειδικότητες απαραίτητες και αναγκαίες των υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας και των σχετικών Μονάδων Υγείας. Γεγονός που προμηνύει την αξιοποίησή τους και την επαναπροσληψή τους στις Υπηρεσίες υγείας του σχετικού Υπουργείου τους προσεχείς μήνες». Non paper
Εδώ και αν είναι αναβάθμιση, οι εκπαιδευτικοί νοσηλευτικής π.χ. οι οποίοι διαθέτουν επιστημονική γνώση και εμπειρία από καθηγητές – παιδαγωγοί θα αναλάβουν άλλα καθήκοντα όπως στρώσιμο κρεβατιών, άδειασμα σκοραμίδων κλπ.
Υπάρχουν έντονες φήμες ότι, όσοι από αυτούς που οδηγούνται σε απόλυση, κάποιοι, οι οποίοι διαθέτουν «βαριά» ακαδημαϊκά προσόντα, γιατροί, οδοντίατροι κλπ. θα έχουν καλύτερη τύχη,  δηλαδή θα διατεθούν σε άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας για να προσφέρουν διοικητικό έργο. Δηλαδή εάν δούμε ότι ένας γιατρός πρωτοκολλεί έγγραφα ή βγάζει φωτοτυπίες,  τότε θα αντιληφθούμε την αναβάθμιση την οποία μας υπόσχεστε κύριε Υπουργέ.
Υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα για το οποίο δεν αναφέρετε τίποτα στο non paper. Τι θα γίνει ο εργαστηριακός εξοπλισμός των ειδικοτήτων που καταργούνται η αξία των οποίων ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ; Ένα παράδειγμα, το εργαστήριο ακτινολογίας της 1ης ΕΠΑΣ Γαλατσίου στοίχισε περίπου 140.000€ (εξοπλισμός και ειδικά θωρακισμένος εργαστηριακός χώρος) τι θα γίνει ο εξοπλισμός αυτός; Τι θα γίνει ο εργαστηριακός εξοπλισμός σε 92 ΕΠΑΛ με ειδικότητα νοσηλευτικής και μέσο κόστος 20.000€ το καθένα, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία μας έδωσαν κλαδικοί σύλλογοι, εκπαιδευτικοί και διευθυντές ΣΕΚ.
Ανάλογου κόστους είναι και εκατοντάδες άλλων εργαστηρίων φυσικοθεραπείας, αισθητικής, κομμωτικής, αργυροχρυσοχοϊας,  οδοντοτεχνικής, βρεφονηπιοκόμων, ιατρικών εργαστηρίων, γραφικών τεχνών Ο εξοπλισμός αυτός θα παροπλισθεί ή θα εκποιηθεί έναντι πινακίου φακής; 
Με το σκεπτικό της χρησιμότητας των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Εκπαίδευσης σε άλλα υπουργεία, όλοι είναι χρήσιμοι σε κάποιο υπουργείο και με το σκεπτικό αυτό ας απολυθούν και οι υπόλοιποι.
Κύριε Υπουργέ, την κατάργηση ειδικοτήτων και την απόλυση εκπαιδευτικών προσπαθείτε εναγωνίως να παρουσιάσετε στην κοινή γνώμη ότι είναι μεν επώδυνη πράξη αλλά γίνεται για το καλό της πατρίδας.
Η πραγματικότητα είναι ότι οι καθηγητές αυτοί είχαν πλήρη διδακτική απασχόληση, τα σχετικά τμήματα μαθητών ήταν πολυάριθμα και ότι αυτό σημαίνει απαρχή μεγάλης συρρίκνωσης της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Τα τμήματα τάξεων που καταργούνται σε πολλά σχολεία θα μειώσουν σημαντικά το μαθητικό δυναμικό των σχολείων αυτών. Αυτό θα έχει ως φυσική συνέπεια τη συγχώνευση σχολικών μονάδων και τη δημιουργία και άλλων υπεραρίθμων καθηγητών. Πως θα δικαιολογήσει το Υπουργείο Παιδείας την παραμονή στην υπηρεσία καθηγητών οι οποίοι δεν θα έχουν  διδακτικό αντικείμενο όταν απολύονται αυτοί που έχουν; Η τρόϊκα ως γνωστό καιροφυλακτεί. Ο εφιάλτης των εκπαιδευτικών να χάσουν τη δουλειά τους δεν τελειώνει εδώ.
Το σύστημα μαθητείας (dual system).
Πριν τη ψήφιση του νόμου για την Τεχνική Εκπαίδευση υπάρχουν πληροφορίες, ότι έχει εκπονηθεί ένα άλλο σχέδιο νόμου το οποίο παραμένει ως επτασφράγιστο μυστικό. Έτσι δικαιολογούνται οι συνεχείς αναφορές σας για την αναβάθμιση της ΤΕΕ με την εφαρμογή του συστήματος μαθητείας. Ο θεσμός της μαθητείας είναι επιτυχημένος στη Γερμανία των επιχειρήσεων, αλλά διατυπώνουμε την εύλογη απορία: Πως θα εφαρμοσθεί στην Ελλάδα των λουκέτων;
Είναι γνωστό σε όλους μας ότι η Ελλάδα δια του Υφυπουργού κ. Παπαθεοδώρου, έχει υπογράψει μνημόνιο για την εφαρμογή της μαθητείας στην Ελλάδα (Memorandum on Cooperation in Vocational Education and Training in Europe Berlin, 10-11 December 2012). Το πλήρες κείμενο του μνημονίου είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο και εύκολα μπορεί να το έχει κανείς μέσω του google.
Στα πλαίσια του μνημονίου αυτού φαίνεται ότι εκπονήθηκε το νέο σχέδιο νόμου για την Τεχνική Εκπαίδευση, εάν λάβουμε υπόψη ότι έγιναν  επαφές με Γερμανούς εμπειρογνώμονες  ( επίσκεψη ελληνικής αντιπροσωπείας στη Γερμανία, κλπ. )
Η Ένωσή μας δεν είναι αντίθετη με την σύνδεση του επαγγελματικού σχολείου με την αγορά εργασίας και το θεσμό της μαθητείας. Έχει όμως μεγάλη σημασία το είδος της μαθητείας,  εάν θα είναι με επίβλεψη καθηγητών, εάν θα μπορεί να γίνει και ενδο-επιχειρησιακή  επιμόρφωση των καθηγητών, εάν θα συνδέεται η μεταδευτεροβάθμια κατάρτιση με τη μαθητεία, εάν θα παρέχεται στους μαθητές πραγματική μάθηση ή ότι με το πρόσχημα της μάθησης μπορεί να γίνεται εκμετάλλευση ανήλικου εργατικού δυναμικού κ.α. Ένα τόσο καίριο θέμα για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, την κοινωνία, την ανάπτυξη και τη νεολαία η οποία σπαράζεται, σχεδόν καθολικά, από την ανεργία,  γιατί δεν το θέτετε σε διαβούλευση κύριε Υπουργέ; Θεωρείται ότι εκτός από τους «σοφούς» Γερμανούς εμπειρογνώμονες δεν υπάρχουν και Έλληνες με πείρα και γνώση του θέματος;
Εάν έχει μείνει κάποιος χρόνος είμαστε διατεθειμένοι να σας εκφράσουμε τις απόψεις μας για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και το θεσμό της  μαθητείας. Εάν θεωρείτε ότι όλα «έχουν καλώς» για την Τεχνική Εκπαίδευση και την αναβάθμισή της σας ευχόμαστε καλή τύχη.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ      ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Για το ΔΣ
Ο πρόεδρος Κ. Ανδριανουπολίτης
Ο Γ.Γ. Απ. Κοκκόσης


φωτό:Αρχείο eurokinissi

Δεν υπάρχουν σχόλια: