«Να μη χάσουμε το τρένο» Συνέντευξη πρόεδρου Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.
Συνέντευξη στη Λιλή Καρακώστα
Η νοοτροπία των Ελλήνων που προτιμούσαν τα παιδιά τους…άνεργους πτυχιούχους Πανεπιστημίου παρά επιτυχημένους επαγγελματικά τεχνίτες, σταδιακά εξαλείφεται, όπως δηλώνει ο κ. Πολύκαρπος Μαλαγάρης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Η βαθύτατη κρίση που αντιμετωπίζει η τεχνική εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, τονίζει σε συνέντευξή του στον «Ηλεκτρολόγο» ο κ. Μαλαγάρης προκειμένου να καταπολεμηθεί η ανεργία ενώ καταθέτει προτάσεις για το πώς πρέπει να είναι το Τεχνολογικό Λύκειο στην χώρα μας.
-Κύριε Μαλαγάρη , η κρίση που περνά η Τεχνική Εκπαίδευση στη χώρα μας είναι πλέον βαθύτατη. Μπορείτε να μας περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση;
Πράγματι η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, σε αντίθεση με όλες τις άλλες χώρες, περνά μια βαθιά κρίση κυρίως τα τρία τελευταία χρόνια. Σ’ αυτό συνετέλεσαν πολλοί παράγοντες. Κατ’ αρχάς οι ίδιες οι πολιτικές ηγεσίες όχι μόνο δεν έδωσαν όλη εκείνη τη φροντίδα που χρειαζόταν η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση για να αναπτυχθεί αλλά αντίθετα όλες τους οι πράξεις συνέτειναν στην συρρίκνωσή της. Τα προηγούμενα χρόνια προσέφερε η πολιτεία κάθε δυνατή ευκολία για να γίνει όλο και πιο εύκολο το ενιαίο λύκειο ενώ αντιθέτως έβαζε όλο και περισσότερα εμπόδια στους μαθητές που φοιτούσαν στα ΤΕΕ. Η νέα πολιτική ηγεσία, αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας και χωρίς να έχει δρομολογήσει κανένα συγκεκριμένο σχέδιο όπως αυτό φάνηκε στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα , ανακοίνωσε ότι τα ΤΕΕ καταργούνται και μετατρέπονται σε επαγγελματικά λύκεια.. Δυστυχώς όμως δεν προχώρησε σ’ αυτή την εξαγγελία ώστε να αναβαθμίσει και μετατρέψει τα ΤΕΕ σε επαγγελματικό λύκειο. Έτσι τον Ιούνιο 2004 η πλειοψηφία των γονιών των απόφοιτων του γυμνασίου είχαν την εντύπωση ότι δεν υπάρχουν πλέον τα ΤΕΕ, αφού καμιά ανακοίνωση δεν είχε γίνει από την υπεύθυνη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την συνέχιση της λειτουργίας των ΤΕΕ μέχρι την μετατροπή τους σε επαγγελματικό λύκειο.
Έτσι παρά τις συνεχείς προσπάθειες της ομοσπονδίας μας στο ΥπουργείοΘ για να εκδώσει ενημερωτικές ανακοινώσεις το ΥΠΕΠΘ σιώπησε, έτσι ανενημέρωτοι οι γονείς , στράφηκαν κατά πολύ μεγάλο ποσοστό στα ενιαία λύκεια που θεωρούσαν ότι ήταν τα μοναδικά που θα λειτουργούσαν. Το τελικό αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης πληροφόρησης σε βάρος της ΤΕΕ ήταν μείωση περίπου 30 % στον αριθμό εγγραφών της Α΄ τάξης του ΤΕΕ το σχολικό έτος 2004-05 . Η ίδια και χειρότερη τακτική της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ακολουθήθηκε και το καλοκαίρι του 2005 που ενώ είχε αποφασίσει και γνώριζε να μην λειτουργήσει το επαγγελματικό λύκειο και να παρατείνει την λειτουργία των ΤΕΕ δεν ενημέρωσε την κοινή γνώμη. Έτσι δημιούργησε το απόλυτο κενό στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση με καταστροφικές συνέπειες για τα ΤΕΕ και νέα μείωση του μαθητικού δυναμικού. Όλη αυτή η μεθόδευση μας ανησυχεί και δημιουργείται το ερώτημα « μήπως ακολουθεί αυτή την τακτική η πολιτική ηγεσία γιατί κάπου στο βάθος του μυαλού τους έχουν την συρρίκνωση και τελικά την κατάργηση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης παρά τις εξαγγελίες τους που μέχρι σήμερα δεν εφάρμοσαν;
-Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μέλλον της Τεχνικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα;
Η γνώμη η δική μου αλλά και της ομοσπονδίας ( ΟΛΤΕΕ ) είναι ότι στην Ελλάδα η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση όχι μόνο είναι απαραίτητη αλλά αναγκαία η άμεση αναβάθμισή της και προσαρμογή της στις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνογνωσίας και της τεχνολογίας. Είναι εκείνη η εκπαίδευση που θα συμβάλλει ενεργά στην ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας και στη μείωση της ανεργίας. Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης μιας χώρας και πρέπει άμεσα να βοηθηθεί και να στηριχθεί με όλα τα μέσα και με όλες τις δυνάμεις της πολιτείας ώστε να ξεφύγει από τη μιζέρια που την έχουν οδηγήσει όλες οι μέχρι τώρα πολιτικές και να της δοθεί η ευκαιρία για μια ραγδαία ανάπτυξη. Διαπιστώνουμε με μεγάλη λύπη μας ότι όλες οι πολιτικές ηγεσίες προσπαθούν με κάθε τρόπο να βάλουν την τεχνική εκπαίδευση στη γωνία και να της κόψουν το δρόμο προς την ανάπτυξη της. Είναι αναμφισβήτητο ότι υπάρχουν τεράστιες ανάγκες από ειδικευμένα μεσαία στελέχη στην αγορά εργασίας . Πρέπει επιτέλους να εγκαταλείψουμε τις συντεχνιακές λογικές που εφαρμόζει το ΥΠΕΠΘ , να εγκαταλείψουμε αυτή τη μιζέρια μας που έχουμε σαν λαός που θεωρεί καταξιωμένα άτομα της κοινωνίας μας μόνο τους απόφοιτους πανεπιστημίου έστω και αν η ανεργία τους έχει ξεπεράσει κάθε όριο.
-Πώς εξηγείτε την απομάκρυνση των νέων από την τεχνική εκπαίδευση και την στροφή τους σε κλασσικά ή θετικής κατεύθυνσης λύκεια;
Όπως προανέφερα, ένας από τους παράγοντες απαξίωσης της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της στροφής των νέων προς το ενιαίο λύκειο είναι η νοοτροπία των Ελλήνων που μπορώ να πω ότι έχει αρχίσει να μεταβάλλεται τα τελευταία χρόνια. Υπάρχουν όμως και πολλοί άλλοι λόγοι πιο ουσιαστικοί που στρέφουν την πλειοψηφία των αποφοίτων του γυμνασίου στα ενιαία λύκεια και όχι στην ΤΕΕ .
Από την τελευταία « μεταρρύθμιση » στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τους Νόμους Ν.2525 & Ν. 2640 οι πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΕΠΘ φρόντιζαν πάντα να χορηγούν αρκετά ποσά για την ανάπτυξη των ενιαίων λυκείων, που θεωρούσαν σαν σχολεία πρώτης διαλογής , ενώ τα ΤΕΕ , που τα χαρακτήριζαν με απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, έδιναν πάντα τα ψίχουλα και τα υπολείμματα. Έτσι προτίμησαν να δημιουργήσουν εργαστήρια φυσικής – χημείας, εργαστήρια τεχνολογίας, σχολικές βιβλιοθήκες σε όλα τα ενιαία ξοδεύοντας τεράστια χρηματικά ποσά ενώ δεν έδειξαν το ίδιο ενδιαφέρον για τα ΤΕΕ . Πέρσι ένα μεγάλο κονδύλι αναβάθμισης των εργαστηρίων ειδικοτήτων των ΤΕΕ από το Γ’ ΚΠΣ παραλίγο να χαθεί γιατί οι υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ δεν το είχαν αξιοποιήσει . Η ΕΕ έδωσε μια διετή παράταση αξιοποίησης αυτού αλλά έχει περάσει ήδη ένα έτος και τίποτα δεν έχει γίνει ακόμα. Φοβάμαι ότι θα χαθούν όμως από την πολλή αγάπη που έχουν για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και έτσι θα χάσει και πάλι η ΤΕΕ ένα κονδύλι που δεν θα λύσει βέβαια όλα της τα προβλήματα αλλά θα της δώσει μια ανάσα αναβαθμίζοντας μερικά εργαστήρια ειδικοτήτων .
Με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς φρόντιζαν και φροντίζουν ακόμα οι διευθύνσεις εκπαίδευσης και τα περιφερειακά συμβούλια να καλύπτουν πάντα όλα τα διδακτικά κενά των ενιαίων λυκείων και ότι περίσσευε το τοποθετούσαν στα ΤΕΕ με τελικό αποτέλεσμα να αρχίζουν πολλές φορές να λειτουργούν κανονικά κοντά στα Χριστούγεννα. Οι πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΕΠΘ μόλις αντιλαμβάνονταν ότι υπήρχε στροφή μαθητών προς την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, με παρεμβάσεις κάποιων άλλων, φρόντιζαν με συνεχείς εκπτώσεις να μειώνουν τις δυσκολίες του ενιαίου και να θέτουν αυστηρότερους περιορισμούς στα ΤΕΕ. Έτσι είχαμε φτάσει στο πρωτοφανές . Στο ενιαίο λύκειο, που θεωρούνταν το δυσκολότερο σχολείο, να προάγονται όλοι ενώ οι μαθητές των ΤΕΕ είχαν πολύ πιο δύσκολη αξιολόγηση ( το νέο ΠΔ αξιολόγησης των μαθητών των ΤΕΕ εκδόθηκε μετά από 4 χρόνια , μόλις το 2004, με πολλές πιέσεις, ενώ το αντίστοιχο των ενιαίων είχε εκδοθεί από το 1999) .
Οι μαθητές των ενιαίων έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής σε όλες τις σχολές των ΑΕΙ και ΤΕΙ και τις σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας με βαθμολογίες πολύ κάτω από τη βάση ενώ οι μαθητές των ΤΕΕ αφενός εισάγονται με ένα πολύ μικρό ποσοστό, όχι με οποιαδήποτε βαθμολογία αλλά μόνο αν έχουν πάνω από τη βάση ( δηλαδή το μισό του συνολικού αριθμού μορίων εισαγωγής ) και όχι σε όλες της σχολές παρά μόνο στις σχολές των ΤΕΙ. Μετά από επίμονες παρεμβάσεις της ομοσπονδίας μας ειδικά από φέτος κατορθώσαμε να εισάγονται οι απόφοιτοι των ΤΕΕ μ’ ένα μικρό ποσοστό 8% στις σχολές υπαξιωματικών και με ένα εξευτελιστικό ποσοστό ( υπό μορφή ελεημοσύνης τολμώ να πω ) στις σχολές αστυφυλάκων και όχι από όλους τους τομείς. Κατάφωρη αδικία και διακρίσεις μεταξύ των ελλήνων πολιτών . Οι προβαλλόμενες δικαιολογίες από τους υπεύθυνους ότι οι μαθητές των ενιαίων εξετάζονται σε περισσότερα μαθήματα ενώ των ΤΕΕ σε λιγότερα δεν έχουν καμιά σοβαρή βάση και οφείλονται σε επιλογές που οι ίδιοι επέβαλλαν . Η ομοσπονδία μας πάντα ζητούσε και ζητάει ο αριθμός των μαθημάτων εξετάσεων να είναι ίδιος , εξάλλου στα ενιαία από φέτος έχουμε ακόμα μια έκπτωση στον αριθμό μαθημάτων (τα 9 γίνονται 6) .
Ένας άλλος πολύ βασικός παράγοντας που έχει επηρεάσει την στροφή των αποφοίτων γυμνασίου προς τα ενιαία είναι η πληροφόρηση που δίδεται στους μαθητές των γυμνασίων και στους γονείς τους. Όταν ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός (ΣΕΠ) στο γυμνάσιο χρησιμοποιείται όχι για την πραγματική ενημέρωση αλλά για τη συμπλήρωση ωραρίου καθηγητών που δεν συμπληρώνουν το ωράριο τους . Πως είναι δυνατόν οι μαθητές να μην στρέφονται προς τα ενιαία όταν η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών των γυμνασίων μιλούν απαράδεκτα και απαξιωτικά στους μαθητές και τους γονείς τους για τα ΤΕΕ προσπαθώντας να τους πείσουν να εγγραφούν μόνο στο ενιαίο αν θέλουν να έχουν μέλλον. Επίσης πολλοί διευθυντές γυμνασίων χρησιμοποιούν κάθε δυνατό τρόπο ώστε να στείλουν όλα τα απολυτήρια των αποφοίτων στο διπλανό ενιαίο χωρίς πολλές φορές να παράσχουν καμιά δυνατότητα επιλογής στους μαθητές και τους γονείς τους και μάλιστα με την κάλυψη των ανωτέρων τους. Κανένας βέβαια από τους ιθύνοντες δεν τα βλέπει όλα αυτά ώστε να σταματήσουν οι διακρίσεις μεταξύ των μαθητών των ενιαίων και των ΤΕΕ και να θεωρούνται όλοι ίσοι σύμφωνα με το Σύνταγμα .
Πολλοί είναι εκείνοι που διαδίδουν ( για λόγους σκοπιμότητας ) ότι τα ΤΕΕ είναι σχολεία δεύτερης κατηγορίας αλλά κανένας από αυτούς δεν αντιλαμβάνεται ή δεν θέλει να αντιληφθεί ότι τα ενιαία λύκεια σαν σχολεία έχουν αποτύχει και έχουν μετατραπεί είτε το θέλουμε είτε όχι σε προθάλαμο των φροντιστηρίων. Με όλες αυτές και άλλες ακόμα διακρίσεις πώς να μην ελαττωθεί ο αριθμός των αποφοίτων γυμνασίου που στρέφεται στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση . Φοβάμαι ότι αυτή η πολιτική μείωσης των μαθητών της ΤΕΕ θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα σε αρκετά επαγγέλματα τα επόμενα χρόνια και δεν θα υπάρχει το απαραίτητο μεσαίο στελεχιακό δυναμικό για να τα πλαισιώσει .
-Παρόμοια φαινόμενα παρατηρούνται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης;
Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης εκτός από μερικές μεσογειακές χώρες ( Ιταλία , Πορτογαλία, Ισπανία), όπου ο αριθμός του μαθητικού δυναμικού είναι μεγαλύτερος στην γενική εκπαίδευση από ότι στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ισχύουν τα αντίθετα από τη χώρα μας. Ο μέσος όρος των μαθητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι μεγαλύτερος από τους μαθητές της γενικής ενώ σε μερικές πολύ ανεπτυγμένες χώρες το ποσοστό των μαθητών της ΤΕΕ φθάνει το 70 % και της γενικής το 30 % σε αντίθεση με τη χώρα μας που ισχύει το αντίθετο . Πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια να πλησιάσουμε αυτά τα ποσοστά αν θέλουμε να αναπτυχθούμε σαν χώρα.
-Ποιες είναι οι θέσεις της ΟΛΤΕΕ πάνω στο θέμα και τι προτείνει στην Κυβέρνηση προκειμένου να δοθεί μια λύση στο σημαντικό αυτό θέμα της τεχνικής εκπαίδευσης;
Η ΟΛΤΕΕ από τις αρχές του σχολικού έτους 2004-05 , είναι η πρώτη ομοσπονδία που έχει καταθέσει καθαρά και ξάστερα τις απόψεις της για μια πραγματική αναβάθμιση και ανάπτυξη της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας . Για μια ΤΕΕ που θα έχει σαν τελικό σκοπό της να δώσει στους μαθητές της εκτός της γενικής παιδείας, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της τεχνολογικής εκπαίδευσης, τις απαιτούμενες τεχνικές ή άλλες επαγγελματικές γνώσεις και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ώστε μετά την αποφοίτησή τους να μπορούν να απασχοληθούν με επιτυχία σε αντίστοιχα με το πτυχίο τους επαγγέλματα. Παράλληλα για τους μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να υπάρχει ένας συγκεκριμένος-διακριτός “δρόμος” που να οδηγεί απ΄ ευθείας σε ΑΕΙ, ΑΤΕΙ, και Ανώτερες Σχολές. Το Τεχνολογικό Λύκειο πρέπει να είναι τριετούς φοίτησης να παρέχει πτυχίο επιπέδου 3 ( όπως ο Β΄ κύκλος ΤΕΕ ή το ΤΕΛ παλαιότερα ).
Τις θέσεις μας τις έχουμε αναπτύξει σε πολλά συνέδρια και σε πολλές ημερίδες σε όλη τη Ελλάδα . Τις έχουμε καταθέσει και αναπτύξει διεξοδικά στην ηγεσία αλλά και σε ολόκληρη την παιδαγωγική ομάδα του Παιδαγωγικού ινστιτούτου. Τις έχουμε καταθέσει στο ΕΣΥΠ στο οποίο δεν συμμετέχουμε - για συντεχνιακούς λόγους – και μάλιστα δεν δέχθηκε ούτε να μας ακούσει, αλλά και στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ που και αυτή εδώ και ένα χρόνο δεν βρήκε χρόνο παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας να μας δεχθεί -έχουμε ήδη αποστείλει επιστολή διαμαρτυρίας και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό για αυτή την συμπεριφορά.
Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009
Τετάρτη 25 Μαρτίου 2009
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ
Συνάδελφοι πριν από λίγο διάστημα χάσαμε τον εξαίρετο συνάδελφο και άνθρωπο Δημήτρη Νίκα, που υπηρετούσε στο 1ο ΕΠΑ.Λ Κιάτου, ο οποίος σε νεαρή ηλικία, μόλις 35 ετών και με ελάχιστα χρόνια υπηρεσίας, χτυπήθηκε από την επάρατο νόσο.
Ο Δημήτρης άφησε πίσω του ένα μωρό μόλις 10 μηνών και μια χήρα σύζυγο, η οποία εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα με ημιαπασχόληση.
Η οικογένεια του Δημήτρη, μετά το θάνατό του, εκτός από την ηθική μας συμπαράσταση, επειδή βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, χρειάζεται και οικονομική στήριξη.
Για το σκοπό αυτό, πέραν των δικών μας ενεργειών, απευθυνόμαστε σʼ όλες τις ΕΛΜΕ της χώρας & σʼ όλους τους συναδέλφους και τους παρακαλούμε, να συνδράμουν οικονομικά την οικογένεια του Δημήτρη, καταθέτοντας το ποσό που νομίζουν, στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμό:
Eurobank 0026-0324-01-0100703103
(Δικαιούχοι: Νίκας Δημήτριος – Σαρανταυγά Ζαχαρούλα)
Συνάδελφοι πριν από λίγο διάστημα χάσαμε τον εξαίρετο συνάδελφο και άνθρωπο Δημήτρη Νίκα, που υπηρετούσε στο 1ο ΕΠΑ.Λ Κιάτου, ο οποίος σε νεαρή ηλικία, μόλις 35 ετών και με ελάχιστα χρόνια υπηρεσίας, χτυπήθηκε από την επάρατο νόσο.
Ο Δημήτρης άφησε πίσω του ένα μωρό μόλις 10 μηνών και μια χήρα σύζυγο, η οποία εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα με ημιαπασχόληση.
Η οικογένεια του Δημήτρη, μετά το θάνατό του, εκτός από την ηθική μας συμπαράσταση, επειδή βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, χρειάζεται και οικονομική στήριξη.
Για το σκοπό αυτό, πέραν των δικών μας ενεργειών, απευθυνόμαστε σʼ όλες τις ΕΛΜΕ της χώρας & σʼ όλους τους συναδέλφους και τους παρακαλούμε, να συνδράμουν οικονομικά την οικογένεια του Δημήτρη, καταθέτοντας το ποσό που νομίζουν, στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμό:
Eurobank 0026-0324-01-0100703103
(Δικαιούχοι: Νίκας Δημήτριος – Σαρανταυγά Ζαχαρούλα)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)