Δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς η εικόνα που επικρατεί στο χώρο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, χαρακτηρίζεται από δυσλειτουργίες, παρανοήσεις και πλήρη απορρύθμιση των δομών και της λειτουργίας τους. Η επιλογή του Υπουργείου να καταργήσει 49 κλάδους-ειδικότητες εκπαιδευτικών και ο νόμος 4186/2013 με τον οποίο εκχωρούνται τομείς - ειδικότητες της τυπικής εκπαίδευσης στην ιδιωτική και δημόσια μη τυπική κατάρτιση και στη συνέχεια η κατάργηση 109 Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ), δημιούργησε χάος και αναβρασμό στο χώρο.
Για να διευκρινιστούν οι παρανοήσεις, το Υπουργείο εξέδωσε σειρά τροπολογιών και διευκρινιστικών εγκυκλίων που επί της ουσίας όμως καταργούν νόμους που ήδη έχει ψηφίσει η Βουλή και δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα. Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν οι τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και τα προβλήματα λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ-Σ.Ε.Κ. σχεδόν σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η λειτουργία κατά το σχολικό έτος 2013-14, των μεταβατικών τάξεων του Β’ Υγείας & Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών των ΕΠΑ.Λ. Οι μαθητές και οι οικογένειες τους βρίσκονται σε αδιέξοδο αφού ενώ είχαν ενημερωθεί ότι σύμφωνα με το νόμο, η κατάργηση από την τυπική εκπαίδευση των τομέων και ειδικοτήτων του κλάδου, θα γίνει σταδιακά από το 2014-15 (που θα λειτουργήσει η Β’ τάξη του νέου ΕΠΑ.Λ. στην οποία δεν περιλαμβάνονται αυτοί οι τομείς), με διευκρινιστική εγκύκλιο καταστρατηγείται ο νόμος 4186/2013 και κατά το σχολικό έτος 2013-2014 στους μαθητές της Β΄ τάξης δεν παρέχεται η δυνατότητα επιλογής του Τομέα «Υγείας και Πρόνοιας» ενώ για τον τομέα «Εφαρμοσμένων Τεχνών» με άλλη διευκρινιστική εγκύκλιο οι μαθητές έως και την 16η Οκτωβρίου 2013, θα έπρεπε να επιλέξουν, συμπεριλαμβανομένου του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών. Μέσα σε μια μόνο ημέρα λοιπόν, για δύο τομείς του ΕΠΑ.Λ. «Υγείας & Πρόνοιας», «Εφαρμοσμένων Τεχνών» για τους οποίους ισχύουν ακριβώς τα ίδια εκδίδονται δύο εγκύκλιοι εκ διαμέτρου αντίθετες, βάζοντας σε μια ιδιότυπη ομηρία μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό σχετικά με την Οργανική Τοποθέτηση του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΕΠΑ.Σ. Σύμφωνα με τον νόμο το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑ.Σ. πρέπει να ενταχθεί άμεσα οργανικά στα ΕΠΑ.Λ. της ίδιας ομάδας ή της όμορης ομάδας. Γι’ αυτό το θέμα το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε δυο εκ διαμέτρου αντίθετες εγκυκλίους, με διαφορά λίγων ημερών, η μια που καταστρατηγεί τον νόμο και η άλλη που τον τηρεί. Το χάος συνεχίζεται και η λειτουργία της δημόσιας τεχνικής εκπαίδευσης δυναμιτίζεται.
Παράλληλα με τα ανωτέρω, σειρά προβλημάτων παρουσιάζεται επίσης λόγω μεγάλων ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού. Στο Ηράκλειο Κρήτης λ.χ. χάνονται 1143 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως λόγω της έλλειψης προσωπικού, τεράστια προβλήματα δημιουργούνται στη λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων καθώς δεν υπάρχουν υπεύθυνοι εργαστηρίων και τομέων, διακυβεύεται η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών καθώς και του εξοπλισμού, που στην προκειμένη περίπτωση κοστίζει αρκετές χιλιάδες ευρώ.
Κατόπιν των παραπάνω ερωτάται ο κος. Υπουργός:
1. Γιατί χρειάζονται όλες αυτές οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι και δεν καλύπτει ο νόμος το σύνολο των περιπτώσεων, δημιουργώντας έτσι πλήθος παρανοήσεων και προβλημάτων στην εύρυθμη λειτουργία της Τεχνικής Εκπαίδευσης;
2. Πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των μαθητών της Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ του κλάδου Υγείας & Πρόνοιας που απότομα τίθενται εκτός προγραμματισμού;
3. Ποιες είναι οι ελλείψεις και τα κενά σε θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού και ποια μέριμνα υπάρχει για την κάλυψη τους;
Η βουλευτής
Ντόρα Μπακογιάννη
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΓΙΝΕ ΜΕΤΑ ΤΟ ΑΚΟΛΟΥΘΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
(Ε.Λ.Τ.Ε.Ε ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ)
Ιτάνου 40 71407 Ηράκλειο Κρήτης
Email: eltee.ira@gmail.com Κιν. Προέδρου: 6945759549 Α.Π.: 300/16-10-2013
Προς:
1. Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης
2. Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου
3. Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Κοινοποίηση:
1. ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ-ΣΕΚ ν. Ηρακλείου
2. ΜΜΕ
3. ΟΛΤΕΕ
4. Βουλευτές
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αξιότιμοι κύριοι Διευθυντές,
Βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία του Ηρακλείου αλλά και γενικά της Ελλάδας θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο. Στο χώρο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης συνεχίζεται η απορρύθμιση και η διάλυση δομών που ξεκίνησε το καλοκαίρι. Μετά την τελείως αναίτια, άδικη και ατεκμηρίωτη κατάργηση των 49 κλάδων-ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, τη διαθεσιμότητα-ομηρεία των 2.122 εκπαιδευτικών, τη ψήφιση του νόμου 4186/2013 με τον οποίο εκχωρούνται τομείς - ειδικότητες της τυπικής εκπαίδευσης στην ιδιωτική και δημόσια μη τυπική κατάρτιση και καταργούνται 109 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ), σειρά πήραν τροπολογίες και διευκρινιστικές εγκύκλιοι που καταστρατηγούν τους νόμους και δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν οι τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και τα προβλήματα λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ-Σ.Ε.Κ. του Ηρακλείου.
Α. Παλινωδίες με Διευκρινιστικές Εγκυκλίους που αναιρούν νόμους και υπουργικές αποφάσεις του ίδιου του Υπουργού.
Περίπτωση 1η: «Λειτουργία κατά το σχολικό έτος 2013-14, των μεταβατικών τάξεων του Β’ Υγείας & Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών των ΕΠΑ.Λ»
Νόμος 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» Άρθρο 46 «Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β’» παράγραφος 3)
«3. Κατά το σχολικό έτος 2013 – 2014 η Β΄ και Γ΄ τάξη του ημερήσιου ΕΠΑ.Λ., η Γ΄ και Δ΄ τάξη του εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και οι Α΄ και Β΄ τάξεις του ΕΠΑ.Σ. και κατά το σχολικό έτος 2014 – 2015, η Γ΄ τάξη του ημερήσιου ΕΠΑ.Λ., η Δ΄ τάξη του εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και η Β΄ τάξη ΕΠΑ.Σ. θα λειτουργήσουν σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά το χρόνο δημοσίευσης του παρόντος νόμου διατάξεις».
Σύμφωνα λοιπόν με τον Νόμο για το σχολικό έτος 2013-14 η Α’ Τάξη του ΕΠΑ.Λ. λειτουργεί με το νέο καθεστώς ενώ η Β’ και Γ’ τάξη με τα όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα για όλους τους τομείς συμπεριλαμβανομένων του «Υγείας & Πρόνοιας» και του «Εφαρμοσμένων Τεχνών». Με τον νόμο 4172/2013 καταργήθηκαν κλάδοι εκπαιδευτικών που δίδασκαν σε αυτούς τους τομείς. Μπήκε σε διαθεσιμότητα εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά δεν καταργήθηκαν οι Τομείς. Η κατάργηση από την τυπική εκπαίδευση των τομέων και ειδικοτήτων, σύμφωνα με τον νόμο, θα γίνει σταδιακά από το 2014-15 (που θα λειτουργήσει η Β’ τάξη του νέου ΕΠΑ.Λ. στην οποία δεν περιλαμβάνονται αυτοί οι τομείς) περιττο;.
Σύμφωνα λοιπόν με τον Νόμο, κατα το σχολικό έτος 2013-14 στα ΕΠΑ.Λ. θα έπρεπε να λειτουργούν όλοι οι τομείς συμπεριλαμβανομένων των «Υγείας & Πρόνοιας» και «Εφαρμοσμένων Τεχνών».
Αντ’ αυτού, για τον Τομέα «Υγείας & Πρόνοιας» εκδόθηκε διευκρινιστική εγκύκλιος (Α.Π.136964/Γ2, 26-9-2013) που καταστρατηγεί τον νόμο 4186/2013 με την οποία μας πληροφόρησε ο Υπουργός Παιδείας:
«Σε συνέχεια της υπ’ αριθ. πρωτ. 120886/Γ2/03-09-2013 εγκυκλίου και κατόπιν ερωτημάτων που έχουν τεθεί στην υπηρεσία μας, σας διευκρινίζουμε ότι κατά το σχολικό έτος 2013-2014 στους μαθητές της Β΄ τάξης ημερησίου και Β΄ τάξης εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου δεν παρέχεται η δυνατότητα επιλογής του Τομέα «Υγείας και Πρόνοιας».
Μαθητές που έχουν εγγραφεί στη Β΄ Τάξη ημερησίου ή εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και έχουν ήδη επιλέξει τον ανωτέρω τομέα καλούνται έως τις 30-09-2013 να επιλέξουν εκ νέου μεταξύ των λειτουργούντων στη Β΄ Τάξη των ΕΠΑ.Λ. τομέων»
Για τον τομέα «Εφαρμοσμένων Τεχνών» εκδόθηκε, μόλις προχθές (!!) 14-10-2013, διευκρινιστική εγκύκλιος (Α.Π. 149331/Γ2, 14-10-2013) που εφαρμόζει τον νόμο 4186/2013 με την οποία μας πληροφορεί ο Υπουργός Παιδείας:
«Κατόπιν ερωτημάτων που έχουν τεθεί στην υπηρεσία μας, σας διευκρινίζουμε ότι κατά το σχολικό έτος 2013-2014, οι μαθητές που έχουν εγγραφεί στη Β΄ τάξη ημερησίου και Β΄ τάξη εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου δύνανται, έως και τις 16 Οκτωβρίου 2013, να επιλέξουν μεταξύ των λειτουργούντων στη Β΄ Τάξη των ΕΠΑ.Λ. τομέων συμπεριλαμβανομένου και του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών».
Και αυτό το «δύνανται» μέσα σε μια μόνο ημέρα (16-10-2013).
ΔΥΟ τομείς του ΕΠΑ.Λ. «Υγείας & Πρόνοιας», «Εφαρμοσμένων Τεχνών» για τους οποίους ισχύουν ΑΚΡΙΒΩΣ τα ίδια - ΈΝΑΣ νόμος που ορίζει, για το σχολικό έτος 2013-14, τη μεταβατική λειτουργία και των δύο - ΔΥΟ εγκύκλιοι εκ διαμέτρου αντίθετες !!!
Θύματα – Όμηροι οι Μαθητές – Σάκος του μποξ οι Εκπαιδευτικοί!! Τα συμπεράσματα δικά σας!
Περίπτωση 2η: «Λειτουργία κατά το σχολικό έτος 2013-14, της μεταβατικής τάξης της Α’ ΕΠΑ.Σ.»
Μέσα στον ίδιο νόμο (4186/2013), στο ίδιο άρθρο (Άρθρο 46 Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β’) στην παράγραφο 3) ορίζεται ότι για το σχολικό έτος 2013-14 θα λειτουργήσει μεταβατικά η Α’ τάξη της ΕΠΑ.Σ. και στην παράγραφο 4) ορίζεται ότι η τελευταία χρονιά για την Α’ τάξη της ΕΠΑ.Σ. ήταν το 2012-13.
«3. Κατά το σχολικό έτος 2013 – 2014 η Β΄ και Γ΄ τάξη του ημερήσιου ΕΠΑ.Λ., η Γ΄ και Δ΄ τάξη του εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και οι Α΄ και Β΄ τάξεις του ΕΠΑ.Σ. και κατά το σχολικό έτος 2014 – 2015, η Γ΄ τάξη του ημερήσιου ΕΠΑ.Λ., η Δ΄ τάξη του εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και η Β΄ τάξη ΕΠΑ.Σ. θα λειτουργήσουν σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά το χρόνο δημοσίευσης του παρόντος νόμου διατάξεις. Ειδικότερα οι ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ θα λειτουργήσουν το σχολικό έτος 2013−2014 σύμφωνα με την υπ’αριθ. 48071/10−62913 προκήρυξη εισαγωγής μαθητών, όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την υπ’ αριθ. 52494/25.6.2013 προκήρυξη, και παύουν τη 15η Σεπτεμβρίου 2015. »
«4. Η λειτουργία της Α΄ Τάξης των ΕΠΑ.Σ. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων παύει το σχολικό έτος 2012−2013. Η λειτουργία της Β΄ Τάξης των ΕΠΑ.Σ. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων παύει το σχολικό έτος 2013−2014. Οι ΕΠΑ.Σ. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων τη 15η Σεπτεμβρίου 2014 και οι υπόλοιπες ΕΠΑ.Σ. τη 15η Σεπτεμβρίου 2015 καταργούνται.»
ΈΝΑΣ νόμος – ΈΝΑ Άρθρο – ΔΥΟ παράγραφοι του ίδιου Άρθρου – ΔΥΟ προβλέψεις εκ διαμέτρου διαφορετικές για τη λειτουργία της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Σ – Προφορικές διαταγές για τη μη λειτουργία της.
Θύματα – Όμηροι οι Μαθητές – Σάκος του μποξ οι Εκπαιδευτικοί!! Τα συμπεράσματα δικά σας!
Περίπτωση 3η: «Οργανική Τοποθέτηση του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΕΠΑ.Σ»
Νόμος 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» Άρθρο 46 «Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β’» παράγραφος 5)
«5. Το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑ.Σ. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων εντάσσεται οργανικά αυτοδικαίως στο εκπαιδευτικό προσωπικό των, εντός της ίδιας Διεύθυνσης, ΕΠΑ.Λ.. Η διάθεση του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού στη Β΄ Τάξη ΕΠΑ.Σ., με σκοπό την ολοκλήρωσή της, πραγματοποιείται με
ευθύνη του Διευθυντή του οικείου ΕΠΑ.Λ., σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί λογίζεται ότι τοποθετήθηκαν στο ΕΠΑ.Λ. από την αρχική τους
τοποθέτηση στην ΕΠΑ.Σ.»
Σύμφωνα λοιπόν με τον νόμο το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑ.Σ. πρέπει να ενταχθεί τώρα οργανικά στα ΕΠΑ.Λ. της ίδιας ομάδας ή της όμορης ομάδας. Γι’ αυτό το θέμα το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε δυο εκ διαμέτρου αντίθετες εγκυκλίους, με διαφορά λίγων ημερών, η μια που καταστρατηγεί τον νόμο και η άλλη που τον τηρεί.
Διευκρινιστική Εγκύκλιος στις 09-10-2013 (Α.Π. 146484/Δ2) με υπογραφή του Υφυπουργού Παιδείας, Σ. Κεδίκογλου.
«Η αυτοδίκαιη οργανική ένταξη του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΕΠΑΣ σε ΕΠΑΛ πραγματοποιείται με προσωρινή τοποθέτηση στο πλησιέστερο ΕΠΑΛ της έδρας της ΕΠΑΣ, δηλ. σε ΕΠΑΛ της ίδιας ομάδας ή αν δεν υπάρχει ΕΠΑΛ σε αυτήν σε ΕΠΑΛ όμορης ομάδας της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με απόφαση-διαπιστωτική πράξη του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Σε περίπτωση που στην ίδια ομάδα υπάρχουν περισσότερα του ενός ΕΠΑΛ το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΣ θα κατανέμεται αναλογικά. Οι οριστικές τοποθετήσεις θα πραγματοποιηθούν μετά από αίτηση των εκπαιδευτικών κατά τη διαδικασία των μεταθέσεων-οριστικών τοποθετήσεων με την εγκύκλιο των μεταθέσεων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.»
Διευκρινιστική Εγκύκλιος στις 14-10-2013 (Α.Π. 149448/Δ2 ) με υπογραφή, αυτή τη φορά, του Υπουργού Παιδείας, Κ. Αρβανιτόπουλος.
«1. Η αυτοδίκαιη οργανική ένταξη του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΕΠΑΣ σε ΕΠΑΛ πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 46 παρ. 5 του Ν. 4186/2013 στο πλησιέστερο ΕΠΑΛ της έδρας της ΕΠΑΣ, δηλ. σε ΕΠΑΛ της ίδιας ομάδας ή αν δεν υπάρχει ΕΠΑΛ σε αυτήν, σε ΕΠΑΛ όμορης ομάδας της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με απόφαση-διαπιστωτική πράξη του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Σε περίπτωση που στην ίδια ομάδα υπάρχουν περισσότερα του ενός ΕΠΑΛ το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΣ θα κατανέμεται αναλογικά. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί λογίζεται ότι τοποθετήθηκαν στο ΕΠΑΛ από την αρχική τους τοποθέτηση στην ΕΠΑΣ.»
ΈΝΑΣ Νόμος – ΔΥΟ εγκύκλιοι εκ διαμέτρου διαφορετικές!!
Και στη μέση οι Εκπαιδευτικοί των ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ.!! Τα συμπεράσματα δικά σας!
Αναφερθήκαμε μόνο στα τρανταχτά παραδείγματα των παλινωδιών του Υπουργείου Παιδείας που έχουν επιφέρει το «Μπάχαλο» στην Εκπαίδευση!
Β. Ελλείψεις σε Εκπαιδευτικό προσωπικό και προβλήματα στη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ.-ΣΕΚ του Ηρακλείου.
Β.1.Ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα ΕΠΑ.Λ. και στις ΕΠΑ.Σ.
Διανύουμε ήδη τον δεύτερο μήνα από την έναρξη της λειτουργίας των σχολείων και η κατάσταση με τις ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ του νομού είναι τραγική! 1143 διδακτικές ώρες χάνονται εβδομαδιαίως λόγω της έλλειψης προσωπικού (Δείτε εδώ τον αναλυτικό πίνακα). Τμήματα ολόκληρα δεν διδάσκονται ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΩΡΑ ειδικότητας όπως: τα τμήματα της Γ’ τάξης του Υγείας και Πρόνοιας στα ΕΠΑ.Λ Αρκαλοχωρίου και Μοιρών, το τμήμα Οδοντοτεχνιτών της Β’ τάξης της ΕΠΑ.Σ οι οποίοι, επειδή δεν έχουν μαθήματα γενικής παιδείας, δεν κάνουν ούτε μια ώρα μάθημα. Αρκετά τμήματα πάνε μια ή δύο φορές στο σχολείο ενώ ταυτόχρονα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δεν διδάσκονται! Την ίδια στιγμή ο Υπουργός Παιδείας περνάει τροπολογία για την αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών λόγω καταλήψεων.
Με τις χιλιάδες διδακτικές ώρες που χάνονται κάθε χρόνο λόγω των μη διορισμών αλλά και της μη πρόσληψης αναπληρωτών από το Υπουργείο, τι γίνεται κ. Υπουργέ;
Έτσι και αλλιώς κάθε χρόνο αναπληρώναμε τις χαμένες ώρες λόγω καταλήψεων είτε με κόψιμο των μηνιαίων «περιπάτων», είτε με μάθημα τις ημέρες των εθνικών εορτών κ.α. δεν χρειαζόταν κ. Υπουργέ τροπολογία, αντίθετα χρειάζεται να λύσετε το θέμα με τις χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικών που πλέον έχει γίνει «θεσμός» όπως λέτε και για τις καταλήψεις!
Β.2. Προβλήματα στη λειτουργία των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων
(σύμφωνα με τον νόμο 4186/2013 «Εργαστηριακά Κέντρα Ε.Κ.»)
Με την κατάργηση των κλάδων των εκπαιδευτικών και τη διαθεσιμότητα αυτών στα μέσα του καλοκαιριού, διέφυγε από το μυαλό των υπευθύνων του Υπουργείου, κάτι πολύ σοβαρό και σημαντικό για την ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία των εργαστηρίων:
1. Με ποιους Υπεύθυνους εργαστηρίων και Υπεύθυνους τομέα θα λειτουργήσουν τα εργαστήρια των τομέων Αισθητικής – Κομμωτικής, Υγείας – Πρόνοιας, Εφαρμοσμένων Τεχνών; Σύμφωνα με το νόμο 1566/85 άρθρο 10, τόσο ο υπεύθυνος τομέα όσο και ο υπεύθυνος εργαστηρίου πρέπει να είναι αντίστοιχης ειδικότητας προς το εργαστήριο. Επίσης, σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο και την υπουργική απόφαση Γ2/6098/13-11-2001, ο υπεύθυνος εργαστηρίου πρέπει να είναι μόνιμος ή αναπληρωτής καθηγητής και να προέρχεται από τις σχολικές μονάδες που εξυπηρετούνται από τα ΣΕΚ. Αυτή την στιγμή στα σχολεία μας υπάρχουν μόνο κάποιοι λίγοι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί αυτών των ειδικοτήτων.
2. Πως εξασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών, των εκπαιδευτικών αλλά και του εξοπλισμού (που στην προκειμένη περίπτωση κοστίζει αρκετές χιλιάδες ευρώ) κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας; Καθηγητές ωρομίσθιοι που έρχονται για πρώτη φορά στους εργαστηριακούς χώρους του 1ου και 2ου ΣΕΚ, ασφαλώς δεν γνωρίζουν τα εργαστήρια αλλά και επιπρόσθετα δεν υπάρχει και κάποιος να τους ενημερώσει για τους χώρους ασκήσεων, τα υλικά αλλά και για ότι άλλο απαιτείται στην εκπαιδευτική διαδικασία αφού το σύνολο των συναδέλφων εκπαιδευτικών που έφτιαξαν και συντηρούσαν τα εργαστήρια είτε σαν υπεύθυνοι εργαστηρίων είτε σαν υπεύθυνοι τομέα έχουν «καταργηθεί» και πέρασαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
3. Το 1ο και 2ο ΣΕΚ Ηρακλείου λειτουργούν χωρίς γραμματειακή υποστήριξη, όπως και όλα τα ΕΠΑΛ του νομού. Στα ΣΕΚ ασκούνται εργαστηριακά μαθητές από ΟΛΑ τα ΕΠΑΛ της πόλης. Επιπρόσθετα οι διευθυντές και υποδιευθυντές μετά την αύξηση του διδακτικού τους ωραρίου αδυνατούν να διεκπεραιώσουν διοικητικές εργασίες αφού βρίσκονται στα εργαστήρια. Αυτό δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα στην διοικητική δομή και λειτουργία.
4. Κατά την εσπερινή βάρδια στο ΣΕΚ, πέραν της απουσίας διοικητικής-γραμματειακής υποστήριξης υπάρχει σοβαρότατο θέμα ασφάλειας αφού με τον (έναν) υποδιευθυντή-υπεύθυνο για την εσπερινή βάρδια του ΣΕΚ να βρίσκεται στα εργαστήρια να ασκεί τα αυξημένα διδακτικά του καθήκοντα και πλέον χωρίς σχολικό φύλακα το σχολικό συγκρότημα είναι εκτεθειμένο (υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ανά τα έτη όπου ο φύλακας με τον υποδιευθυντή είχαν μεριμνήσει για σοβαρά θέματα ασφάλειας είτε ζητώντας έγκαιρα την παρέμβαση ακόμα και της αστυνομίας είτε από μόνοι τους (όπου το επέτρεπαν οι περιστάσεις). Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει ούτε ένα άτομο να επιβλέπει το κτίριο της διοίκησης του ΣΕΚ αλλά και τον περιβάλλων χώρο, κατά την διάρκεια των μαθημάτων, με ότι αυτό συνεπάγεται. Ούτε ένα τηλέφωνο μπορεί να απαντηθεί στην προκειμένη περίπτωση, ενώ παρόμοιες καταστάσεις συμβαίνουν και στην πρωινή βάρδια απλά εκεί λόγω του μεγαλύτερου αριθμού εκπαιδευτικών η κατάσταση είναι απλά λιγότερο τραγική(υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να απαντηθεί έστω και ένα τηλέφωνο).
5. Λόγω των σοβαρών ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού και της διαθεσιμότητας του συνόλου του βοηθητικού προσωπικού Δ.Ε. πολλά από τα εργαστηριακά μαθήματα (ηλεκτρολόγων, μηχανολόγων, οχημάτων κ.α.) πραγματοποιούνται από έναν διδάσκοντα σε τμήματα 25 μαθητών. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία πάνω από 13 μαθητές προβλέπεται η παρουσία και δεύτερου διδάσκοντα για λόγους ασφάλειας των μαθητών κατά την εργαστηριακή τους άσκηση. Να υπενθυμίσουμε ότι οι μαθητές ασκούνται σε πραγματικές συνθήκες, υψηλές τάσεις ρεύματος για τους ηλεκτρολόγους, χειρισμός βαρέων μηχανημάτων για τους μηχανολόγους κλπ. Τίθεται, λοιπόν σοβαρότατο θέμα ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ των μαθητών κατά τη διαδικασία των εργαστηριακών ασκήσεων. Ποιος φέρει την ευθύνη σε τυχόν ατύχημα μαθητή;; Ο υπουργός; Η’ Ο Εκπαιδευτικός που προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του όσο καλύτερα μπορεί δεδομένων των δυσκολιών;
Γ. Το παραμύθι της δήθεν δωρεάν δημόσιας κατάρτισης και η Ομηρεία των Εκπαιδευτικών που έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα!
Γ.1. Το παραμύθι της δήθεν δωρεάν δημόσιας κατάρτισης.
Με την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων από την τυπική εκπαίδευση (ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ.) η εκπαιδευτική κοινότητα μέσω των συνδικαλιστικών της οργανώσεων κατηγορούσε και κατηγορεί τον Υπουργό Παιδείας ότι στόχος του είναι η ενίσχυση των μεγάλων ιδιωτικών ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης σε βάρος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Ο Υπουργός Παιδείας απάντησε αρκετές φορές σε αυτές τις κατηγορίες λέγοντας ότι ΟΛΕΣ οι ειδικότητες που καταργήθηκαν από την τυπική δημόσια εκπαίδευση θα λειτουργήσουν σε ικανό αριθμό - για την κάλυψη της ζήτησης των μαθητών - δημόσια ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ) και σχολές επαγγελματικής κατάρτισης (ΣΕΚ).
Διαβάζοντας τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στις νέες δημόσιες ΣΕΚ και στα δημόσια ΙΕΚ διαπιστώσαμε ότι κάποιες ειδικότητες, που λειτουργούσαν στα ΕΠΑ.Λ και στις ΕΠΑ.Σ σε κάθε νομό, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ!
Δείτε εδώ τις ειδικότητες των ΣΕΚ (για την Περιφέρεια Κρήτης σελ. 18-20)
Δείτε εδώ τις ειδικότητες των ΙΕΚ (για την Περιφέρεια Κρήτης σελ. 25-26)
Τρανταχτό παράδειγμα είναι η ειδικότητα της κομμωτικής, που λειτουργούσε στις ΕΠΑ.Σ και των τεσσάρων νομών της Κρήτης και την οποία διαχρονικά επέλεγαν πολλοί μαθητές, υπάρχει μόνο στο ΙΕΚ Ιεράπετρας! Στο Ηράκλειο αλλά και στους άλλους νομούς, την ειδικότητα της κομμωτικής την επέλεγαν διαχρονικά γύρω στους 100 μαθητές. Αυτοί οι μαθητές τώρα θα πάνε στο ΙΕΚ Ιεράπετρας;; Σαφέστατα και ΟΧΙ! Όσοι από αυτούς έχουν την οικονομική άνεση θα πάνε στις ιδιωτικές σχολές κομμωτικής και οι υπόλοιποι (που είναι και η πλειοψηφία) απλά δεν θα σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν. Το σύνολο όμως αυτών των μαθητών ΔΕΝ δικαιούνται, σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, να απολαμβάνουν το αγαθό της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης!!
Και για να προλάβουμε την τυχόν απάντηση – δικαιολογία, της Ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, ότι η ειδικότητα λειτουργεί στις σχολές του ΟΑΕΔ, να υπενθυμίσουμε ότι στις σχολές του ΟΑΕΔ εγγράφεται περιορισμένος αριθμός μαθητών κατόπιν επιλογής με βάση ηλικιακά και κοινωνικά κριτήρια!
Γ.2. Η ομηρεία των εκπαιδευτικών που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Ο Υπουργός Παιδείας πριν αρκετές εβδομάδες ανήγγειλε την τοποθέτηση 925 εκπαιδευτικών και 325 διοικητικών στις νέες ΣΕΚ και στα ΙΕΚ. Επανειλημμένως έχει δηλώσει ότι οι θέσεις αυτές θα καλυφθούν από τους εκπαιδευτικούς που έχουν τεθεί αδικαιολόγητα σε διαθεσιμότητα και ότι το σύνολο αυτών των εκπαιδευτικών θα επανατοποθετηθούν. Επειδή ο αριθμός αυτός των θέσεων (925+325) δεν επαρκεί για να αποκατασταθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και επειδή αυτοί οι ΑΝΘΡΩΠΟΙ διανύουν ήδη τον τρίτο μήνα ΟΜΗΡΕΙΑΣ τους, πάγιο αίτημα μας είναι:
-Ο Υπουργός Παιδείας να δει έστω και τώρα τα τεράστια που προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από αυτή την απόφαση του και να επαναφέρει εκπαιδευτικούς, τομείς και ειδικότητες στα σχολεία της τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι μαθητές είναι εκεί και περιμένουν τους καθηγητές τους να κάνουν ΜΑΘΗΜΑ!
Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει τουλάχιστον:
-Να τοποθετήσει ΑΜΕΣΑ το σύνολο των εκπαιδευτικών σε θέσεις-δομές του Υπουργείου Παιδείας.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ
Ο Η Πρόεδρος Γ. Γραμματέας
Ιακωβίδης Λάζαρος Μαρία Βελημβασάκη
Φωτό:Αρχείο eurokinissi