Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

Επιπλέον ποινές, πρόστιμα και γρήγορες αποφάσεις για τους δημοσίους υπαλλήλους


Οι αλλαγές στο πειθαρχικό δίκαιο που παρουσίασε ο Δ. Ρέππας

Επιπλέον ποινές, πρόστιμα και γρήγορες αποφάσεις για τους δημοσίους υπαλλήλους

web only
05/03/2012  22:21
1
 
 
Ριζικές αλλαγές στο Πειθαρχικό Δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων κατέθεσε εχθές στη Βουλή ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Δημήτρης Ρέππας, σε συνέχεια της αναμόρφωσης του κράτους που προωθεί τους τελευταίους μήνες το συγκεκριμένο υπουργείο.

Σύμφωνα με το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο ο κάθε υπάλληλος θα τίθεται σε περισσότερες  περιπτώσεις σε αργία, οι πειθαρχικές ποινές αυξάνονται, η πειθαρχική διαδικασία συντομεύει και αυξάνεται ο χρόνος διαγραφής.
Τα κύρια σημεία του νέου πειθαρχικού δικαίου, όπως το παρουσίασε ο κ. Ρέππας, έχει ως εξής:

Α. Σε αυτοδίκαιη αργία τίθεται πλέον ο υπάλληλος που:

α) διώκεται ποινικά  για αδικήματα  με έντονη κοινωνική απαξία (πχ δωροδοκία, υπεξαίρεση, ασέλγεια σε βάρος ανηλίκου, ασέλγεια με κατάχρηση εξουσίας, παραπτώματα σχετικά με την παιδική πορνογραφία),

β) στερήθηκε την προσωρινή του ελευθερία ύστερα από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή ένταλμα προσωρινής κράτησης και

 γ) του επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της οριστικής παύσης ή της προσωρινής παύσης άνω των 6 μηνών μέχρι να τελεσιδικήσει η απόφαση.

Β. Σε δυνητική αργία, πέραν της περίπτωσης που έχει ασκηθεί εναντίον του ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο μπορεί να επιφέρει την έκπτωση από την υπηρεσία και προκειμένου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος εφόσον έχει παραπεμφθεί στο ακροατήριο, τίθεται επίσης ο υπάλληλος που:

α) διώκεται πειθαρχικά για οποιοδήποτε πειθαρχικό παράπτωμα  υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις,

β) υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις εναντίον του για άτακτη διαχείριση, οι οποίες στηρίζονται σε έκθεση της προϊσταμένης αρχής ή του αρμόδιου επιθεωρητή και

γ) εκδόθηκε ένταλμα προσωρινής κράτησης και ήρθη η προσωρινή κράτηση ή αντικαταστάθηκε με προσωρινούς όρους.

Γ. Θέσπιση μεγαλύτερης κλιμάκωσης στις πειθαρχικές ποινές:

α) του προστίμου είναι οι αποδοχές έως σε 12 μήνες

β)της προσωρινής παύσης μπορεί να φτάσει μέχρι τους 12 μήνες

γ) του υποβιβασμού μπορεί να φτάσει τους δύο βαθμούς

Δ. Συντομεύονται οι προθεσμίες ολοκλήρωσης:

Οι προθεσμίες ολοκλήρωσης της πειθαρχικής διαδικασίας και της έκδοσης πειθαρχικής απόφασης γίνονται  2 μήνες από την κλήση σε απολογία ή 4 μήνες από την παραπομπή ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου.

Το νέο πειθαρχικό παρουσιάζει τις εξής καινοτομίες:

α) προσδιορισμός παραπτωμάτων

β) πρόβλεψη νέων πειθαρχικών ποινών, όπως η διαδικασία η επιλογής προϊσταμένων

γ) διοικητική κύρωση, πέραν της πειθαρχικής ποινής έως και 100.000 ευρώ

δ) ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο χρόνος παραγραφής παραπτώματος για οικονομικό όφελος θα ξεκινάει όταν ο πειθαρχικώς προϊστάμενος θα λαμβάνει γνώση της πράξης

ε) μη συμμετοχή αιρετών υπαλλήλων στα πειθαρχικά όργανα

Διαβάστε εδώ τις αλλαγές στο πειθαρχικό δίκαιο και εδώ τις καινοτομίες που επιφέρουν οι νέες ρυθμίσεις

        
ΑΛΛΑΓΕΣ

ΙΣΧΥΟΝ (ΥΚ)
ΑΛΛΑΓΕΣ (ΣΝ)
Σε αυτοδίκαιη αργία ετίθετο υπάλληλος που α) είχε στερηθεί την προσωπική του ελευθερία ύστερα από ένταλμα προσωρινής κράτησης  ή δικαστική απόφαση έστω και αν απολύθηκε με εγγύηση και
β)στην περίπτωση που του είχε επιβληθεί η ποινή της οριστικής παύσης. (Α 103 παρ. 1 ΥΚ)
Σε αυτοδίκαιη αργία τίθεται πλέον ο υπάλληλος που:
α) διώκεται ποινικά  για αδικήματα  με έντονη κοινωνική απαξία (πχ δωροδοκία, υπεξαίρεση, ασέλγεια σε βάρος ανηλίκου, ασέλγεια με κατάχρηση εξουσίας, παραπτώματα σχετικά με την παιδική πορνογραφία),
β) στερήθηκε την προσωρινή του ελευθερία ύστερα από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή ένταλμα προσωρινής κράτησης και
 γ) του επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της οριστικής παύσης ή της προσωρινής παύσης άνω των 6 μηνών μέχρι να τελεσιδικήσει η απόφαση (Α103 παρ. 1 ΣΝ).
Σε δυνητική αργία ετίθετο ο υπάλληλος μόνο στις περιπτώσεις  που είχε ασκηθεί ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο επισύρει την έκπτωση από την υπηρεσία. Ειδικά για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος προβλεπόταν ότι ο υπάλληλος μπορεί να τεθεί σε αργία εφόσον είχε παραπεμφθεί στο ακροατήριο για το αδίκημα αυτό. Επίσης στην περίπτωση  που είχε ασκηθεί πειθαρχική δίωξη για παράπτωμα το οποίο μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης και στην περίπτωση που υπήρχε βάσιμη υπόνοια για άτακτη διαχείριση (Α 104 παρ.1 ΥΚ)
Σε δυνητική αργία, πέραν της περίπτωσης που έχει ασκηθεί εναντίον του ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο μπορεί να επιφέρει την έκπτωση από την υπηρεσία και προκειμένου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος εφόσον έχει παραπεμφθεί στο ακροατήριο, τίθεται επίσης ο υπάλληλος που: α) διώκεται πειθαρχικά για οποιοδήποτε πειθαρχικό παράπτωμα  υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, β) υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις εναντίον του για άτακτη διαχείριση, οι οποίες στηρίζονται σε έκθεση της προϊσταμένης αρχής ή του αρμόδιου επιθεωρητή και γ) εκδόθηκε ένταλμα προσωρινής κράτησης και ήρθη η προσωρινή κράτηση ή αντικαταστάθηκε με προσωρινούς όρους (Α104 παρ. 1 ΣΝ)
Συνέπειες αργίας: καταβαλλόταν το ½ των αποδοχών ( Α105 παρ. 2 ΥΚ)
Συνέπειες αργίας: καταβάλλεται το 1/3 ή ¼ των αποδοχών ( Α105 παρ. 2 ΣΝ)
Πειθαρχική ποινή:
α) του προστίμου ήταν οι αποδοχές έως 3 μήνες 
β) της προσωρινής παύσης μπορούσε να είναι έως 6 μήνες
γ)του υποβιβασμού μπορούσε να είναι έως ένα βαθμό ( Α109 ΥΚ)
Θέσπιση μεγαλύτερης κλιμάκωσης στις πειθαρχικές ποινές:
α) του προστίμου είναι οι αποδοχές έως σε 12 μήνες
β)της προσωρινής παύσης μπορεί να φτάσει μέχρι τους 12 μήνες
γ) του υποβιβασμού μπορεί να φτάσει τους δύο βαθμούς ( Α109 ΣΝ)
Α) 5 έτη (από την ημερομηνία διάπραξης)   ήταν η παραγραφή για τα παραπτώματα:
α) της άρνησης αναγνώρισης Συντάγματος/δημοκρατίας
β)της παράβαση καθήκοντος κατά τον ΠΚ
γ)της  απόκτησης οικονομικού οφέλους
γ)της σοβαρής απείθειας
δ)της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των καθηκόντων
Β)  7 έτη συνολικά ήταν η παραγραφή για τα παραπάνω παραπτώματα μαζί με τη διακοπή λόγω κλήσης σε απολογία ή λόγω παραπομπής στο πειθαρχικό.
Γ) 2 έτη (από την ημερομηνία διάπραξης)ήταν η παραγραφή για τα λοιπά πειθαρχικά παραπτώματα,
Δ) 3 έτη συνολικά ήταν η παραγραφή για τα λοιπά παραπτώματα μαζί με τη διακοπή λόγω κλήσης σε απολογία ή λόγω παραπομπής στο πειθαρχικό (112 ΥΚ)
Αυξάνονται τα χρονικά όρια παραγραφής
Α) 7 έτη (από την ημερομηνία διάπραξης)   είναι η παραγραφή για τα παραπτώματα:
α) της άρνησης αναγνώρισης Συντάγματος/δημοκρατίας
β)της παράβαση καθήκοντος κατά τον ΠΚ
γ)της  απόκτησης οικονομικού οφέλους
γ)της σοβαρής απείθειας
δ)της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των καθηκόντων
Β) 10 έτη συνολικά είναι η παραγραφή για τα παραπάνω παραπτώματα μαζί με τη διακοπή λόγω κλήσης σε απολογία ή λόγω παραπομπής στο πειθαρχικό.
Γ) 5 έτη (από την ημερομηνία διάπραξης) είναι η παραγραφή για τα λοιπά πειθαρχικά παραπτώματα
Δ) 7 έτη συνολικά ήταν η παραγραφή για τα λοιπά παραπτώματα μαζί με τη διακοπή λόγω κλήσης σε απολογία ή λόγω παραπομπής στο πειθαρχικό (Α112 ΣΝ)
Οι προθεσμίες ολοκλήρωσης της πειθαρχικής διαδικασίας και της έκδοσης πειθαρχικής απόφασης ήταν  3 μήνες από την κλήση σε απολογία ή 6 μήνες από την παραπομπή ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου
Συντομεύονται οι προθεσμίες ολοκλήρωσης:
Οι προθεσμίες ολοκλήρωσης της πειθαρχικής διαδικασίας και της έκδοσης πειθαρχικής απόφασης γίνονται  2 μήνες από την κλήση σε απολογία ή 4 μήνες από την παραπομπή ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου.
Πριν η πειθαρχική ποινή της προσωρινής παύσης μαζί με τον υποβιβασμό και την οριστική παύση ήταν μη άμεσα εκτελεστέες (το υπηρεσιακό συμβούλιο δεν μπορούσε να αποφασίσει την άμεση εκτέλεσή τους) Α141 ΥΚ
Το πειθαρχικό συμβούλιο μπορεί πλέον να αποφασίζει την άμεση εκτέλεση και της ποινής της προσωρινής παύσης ( Α141 ΣΝ)
Α) 5 έτη ήταν ο χρόνος διαγραφής της πειθαρχικής ποινής του προστίμου
Β) 10 έτη ήταν ο χρόνος διαγραφής όλων των υπολοίπων πειθαρχικών ποινών εκτός της ποινής της οριστικής παύσης που δεν διαγράφεται (Α145 ΥΚ)
Αυξάνεται ο χρόνος διαγραφής:
Α) 8 έτη είναι ο χρόνος διαγραφής της πειθαρχικής ποινής του προστίμου  
Β) δεν διαγράφονται ποτέ οι πειθαρχικές ποινές της (οριστικής και) προσωρινής παύσης, καθώς και του υποβιβασμού (Α145 ΣΝ)
Συμμετοχή  2 εκπροσώπων της ΑΔΕΔΥ στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο (και για τους Δήμους) Α163Α ΥΚ
Μη συμμετοχή αιρετών υπαλλήλων στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο.

(Όταν το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο επιλαμβάνεται υπόθεσης που αφορά υπάλληλο Περιφέρειας, στη σύνθεσή του μετέχει προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης της Περιφέρειας Αττικής, διασφαλίζοντας τη διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ που καθιερώνεται με το Α102 παρ. 2 του Συντάγματος. Συγκροτείται τρίτο τμήμα του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου για τις πειθαρχικές υποθέσεις των υπαλλήλων των δήμων και των νπδδ αυτών (Α 146 Α ΣΝ)
Πριν η καταδικαστική απόφαση, εφόσον ο υπάλληλος δεν υπηρετούσε πλέον, παρέμενε ανεκτέλεστη.
Η καταδικαστική πειθαρχική απόφαση παράγει για τον υπάλληλο που δεν υπηρετεί πλέον, σοβαρές δυσμενείς συνέπειες σε οικονομικό επίπεδο αφού κάθε πειθαρχική ποινή ανώτερη του προστίμου μετατρέπεται, ανάλογα με τη βαρύτητα, σε ποινή προστίμου αποδοχών έως 12 μηνών με δυνατότητα επιβολής και διοικητικής κύρωσης(Α113 παρ.2 ΣΝ)


Δεν υπάρχουν σχόλια: